Lokal mat og drikke på NTW 2023

Hvordan kan vi få mer lokal mat og drikke på menyen når det skal serveres mat til mange? Pilotprosjekt har nå samlet erfaringer.

26. juni 2023

Lokal mat og drikke på NTW 2023

Siste uken i april gikk Norwegian Travel Workshop 2023 av stabelen i Oslo og omegn med nærmere 800 deltakere. Det ble servert mange måltider i løpet av uken, og lokal mat og drikke sto på menyene. Deltakerne var utenlandske turoperatører, samt destinasjoner og reiselivsbedrifter fra hele Norge. Telenor Arena var møteplass for 8 700 speed møter i løpet av to dager hvor formålet var å selge norske opplevelser til turoperatørmarkedet, inkludert mat- og drikkeopplevelser.

HANEN, Bondens Marked og Guldkorn var samarbeidspartnere i arbeidet med å finne fram til kvalitetsråvarer fra Osloregionen og fortelle historien bak maten. Visit Oslo og Visit Greater Oslo var arrangører i samarbeid med Innovasjon Norge, og sammen med matnettverkene holdt de dialogen og planla med spisestedene og produsenter. Til alle måltider fant gjestene en meny med QR-kode på som de kunne skanne for å lese mer om dyktige produsenter, kvalitetsråvarer produsert med stolthet, og historien bak maten. Det kom mange gode tilbakemeldinger fra gjestene både på måltidene og muligheten for å bli bedre kjent med hvor maten kommer fra. Umiddelbare resultater er konkrete bestillinger fra turoperatører som forteller at de ikke ante at det fantes så mange spennende produsenter og gårder rett utenfor bykjernen i Oslo.

HANEN, Bondens Marked og Guldkorn, sammen med fagansvarlig for lokalmat hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, utgjorde en kvalitetssikringsgruppe som ble en god erfaring, samt eksempel på hvordan man kan jobbe for å få mer lokal mat og drikke på menyen. I tillegg vil samarbeidet resultere i et tips og råd-hefte for andre som skal i gang med lignende arrangementer.

Litt mer om erfaringer og foreløpige resultater om dere ønsker å sakse:

  • Gårder og bedrifter i Osloregionen og fylkene våre har vist fram ukjente perler som har resultert i konkret etterspørsel og salg
  • Spisestedene har brukt sine eksisterende grossister og leverandører og kan enkelt både fortsette, samt videreutvikle tilbudet av lokal mat og drikke på menyen
  • Samarbeid med videregående skole har gitt elever verdifull arbeidserfaring og noen har fått tilbud om videre jobb i service- og restaurantbransjen
  • Utvikling av konsepter med lokal mat og drikke skal gjenbrukes og videreutvikles av næringen selv
  • En god måte å samarbeide på tvers av landbruk og reiseliv, og på tvers av offentlig og privat sektor